Wat maakt de Vrije Universiteit Brussel vrij?

Recensie: waarom ik bij de loge ben

In 1 on 23 februari 2011 at 17:29

Recensie: Waarom ik bij de loge ben (Frank de Fever)

Door Waldo Vanderhaeghen

“Waarom ik bij de loge ben” aan de hand van Frank De Fever is een aanrader voor zij geïnteresseerd in de vrijmetselarij en het eeuwige zoeken van de mens. Frank De Fever brengt met dit kleine boekje een toegankelijke en eerlijke blik op de vrijmetselarij zoals door hem ervaren. Maar vertelt ook openlijk over zijn eigen leven, gaande van zijn carrière tot hoogleraar orthopedagogiek aan de VUB tot de inwijding van zijn vrouw tot de loge “mijn vrouw wordt mijn broeder”.

Dit boek is daarom ook niet zozeer een boek der feiten als wel een persoonlijke ontsluiering van wat de vrijmetselarij kan betekenen voor een mens. Naast de beschrijvingen van de rituelen en het dagelijkse leven in zijn werkplaats geeft hij ook uitgebreid de plaats aan de eeuwige twijfel. Hij neemt ons mee doorheen het denkproces beginnend bij de rekrutering: hoewel atheïstisch laat hij zich ‘dopen’ in de irreguliere Grootloge van België, waar men arbeidt ter ere van de Opperbouwmeester van het Heelal. We volgen hem vervolgens van leerling, over gezel tot meester.

“Ik was meester nu, maar eigenlijk bleef ik ook leerling en gezel. Net zoals de leerling moest ik blijven kappen aan de eigen ruwe steen. De meester in mij had de duistere kanten van de leerling niet helemaal, of zelfs helemaal niet overwonnen. Net als de gezel moest ik blijven reizen, moest ik georiënteerd blijven op de buitenwereld, om te proberen de samenleving beter te maken. Ook dat was een werk dat nooit af zou zijn. De meester was dus geen meester, de gezel geen gezel en de leerling geen leerling. De meester was én meester én gezel én leerling. Het is zoals Goethe het prachtig verwoordt: ‘gezel is hij die iets kan, meester hij die iets uitdenkt en leerling zijn we allemaal’”.

Maar ook een meester blijft zoeken, soms zonder te vinden. Na meester te zijn geworden volgt een periode van vervreemding en twijfel. Tegen zijn pensioen laait het maconnieke vuur echter terug op bij het ontdekken van de hogere graden van de Grootloge die hem uitdagen verder en anders te denken dan hij oorspronkelijk deed. “Ik heb heel veel jaren mensen met een zware verstandelijke handicap begeleid, en intuïtief voelde ik aan dat ook zij mensen waren, maar toen ik anderen wilde vertellen waarom, lukte het niet.”

Een erg menselijk boek over mensen voor altijd op zoek naar diepgang.

Uitnodiging: De loge en de vragen die dit boek opwerpt, zullen worden besproken in één van de komende VO-vergaderingen, elke maandag om 20u, triomflaan 35

Geef een reactie

